Uživatel nepřihlášen
Bedikkův blog
RSS kanál blogu
Píše: bedikk - Rubrika: Blogy
Blog nevyjadřuje názor redakce Zing, více zde.
Bedikkův blog

Kam se ubírají RPG hry?

Úterý 29.3.2011 18:14 - Autor: bedikk
To se mi líbí

Kam se ubírají RPG hry?Rovnou na začátku veřejně přiznávám, že dnešní článek reflektuje nově vydaný Dragon Age 2, který hodně rozvířil stojatou scénu fantasy RPG. V kostce by se dalo říci, že tato velmi očekávaná hra zklamala. A to na plné čáře, v recenzích se pohybuje okolo osmdesáti procent, tedy dost pod očekáváním a fanoušci (ti co komentují) jsou spíše zklamaní. To samozřejmě nevypovídá o hře samotné, což je důležité si uvědomit. To, že fanoušci v diskuzích píší o velikém zklamání a dolování peněz, opět nic neznamená, na to jsme si už mohli zvyknout napříč všemi branžemi. Cílem mého dnešního příspěvku ale není hodnocení hry jako takové, to si musíte počkat na recenzi v Indianovi, ale pokusím se popřemýšlet nad tím, kam asi designéři z Bioware, potažmo i další, míří.



Pokud chce někdo dělat hry, měl by naplnit dvě hladové duše. Ta první patří vydavateli, protože hru platí a potřebuje na ní vydělat, aby mohl platit další hry. Ta druhá duše patří hráči, kterého musí hra zaujmout, aby si ji koupil a dal tak peníze vydavateli, který následně může dát peníze na tvorbu developerovi. A to je takový začarovaný kruh, který občas funguje a občas ne. A otázkou zůstává, proč tomu tak je? Proč občas nefunguje?

Vynechme diskuze o tom, že CoD se prodává kvůli masivní reklamě, přestože hra je hloupá, zlá a špatná. Zkusme se také vyvarovat přímému obviňování EA, že tlačili na Bioware, aby DA2 mohl vyjít co nejdřív a tudíž je hra špatná. Zkuste si představit, že se nejedná o chybu, ani o marketingový tah, ale jedná se o změnu, která je ale naprosto v pořádku. Alespoň se nás o tom tvůrci snaží přesvědčit. O čem mluvím? Mluvím o tom, že "RPG hry" už nevypadají jako RPG hry. A já bych velmi rád nalezl ten důvod, proč tomu tak je. Samozřejmě se jedná o můj osobní pohled, takže se tento článek pokuste brát s rezervou a pokud možno si na celou věc udělejte vlastní názor, který mi pak můžete napsat do komentářů :).

Inscenace Dračí Doupě
Inscenace Dračí Doupě
Partička u variace na D&D
Partička u variace na D&D

Pokud chceme rozmýšlet nad vývojem RPG her, musíme si pod tím pojem taky něco představit. A hlavním problémem asi bude fakt, že si přestavíme nám známé hry a prvky, které jsou v nich super. Archetypem takové RPG hry by mohl být třeba stařičký Baldur's Gate. To asi nikoho nepřekvapí, když se ohlédneme na samotné začátky RPG hraní, dostaneme se k Dungeons & Dragons. Ano, jedná se o stolní hru, která je oblíbená do dnes, což o něčem určitě značí. Samozřejmě, pokud bychom chtěli pátrat do historie, nalezli bychom tituly jako například DragonStomper, ale tam mířit nechci. Chtěl bych se spíš zaměřit na to, co lidé považují za RPG hru.

Základní představa o RPG hře

Dobrá tedy, pojďme si připomenout, z čeho vlastně vycházíme. Jak jsem zmínil, RPG hraní má počátky v stolní hře Dungeons & Dragons a logicky z ní tedy přebírá základní prvky. Samotným kamenem je nějaký charakter (nebo skupinka), ten se vyvíjí a prožívá určitý příběh. K tomu je ale zapotřebí invence hráče, což je vyřešeno dalším důležitým prvkem, tedy úkoly. Ty se dělí na hlavní a vedlejší, přičemž úkoly hlavní slouží převážně k vývoji postavy a vyprávění úkolu. Ačkoliv jsou úkoly vedlejší až ty "vedlejší", zastávají neméně důležitou roli v každé RPG hře. Pro příběh a postavu je důležitý svět, ve kterém se nachází. A právě vedlejší úkoly nám přiblíží kompletní svět (či dokonce universum), co se minulého i současného dění týče. Teď bych si mohl rýpnout do všech "RPG fandů", kteří vedlejší linky přeskakují, že vlastně nejsou vůbec RPG hráči, protože nechtějí objevovat. Prozkoumávání světa a všech jeho dostupných zákoutí patří také do kolonky "RPG prvek". Během toho jsou před hráče stavěny různé hádanky a souboje, kde by měla být potřeba určitá nutnost taktizovat.

Podle tvůrců potřebuje RPG hraní reinkarnaci. Co na to ale hráči?

Na začátku jsem zmínil charakter, což hraje vedle vyprávění příběhu stejně důležitou roli. Jelikož se nás hra snaží přesvědčit, že máme v ruce nějakou moc, že můžeme něco dokázat a celkově nás naplňuje pocitem, že jsme (ne jen hrajeme) někým důležitým. A k tomu je potřeba určitá gradace, což je prvek, který se do budoucna snad ani změnit nemůže. Naše postava roste, získává zkušenosti a stává se stále mocnější a mocnější (schválně neříkám silnější, to by bylo zavádějící). V příběhu je tento prvek osvětlen častokrát velmi podobně. Prvně hrajeme za sedláka, který sebral odvahu a vydal se ukázat světu, že má co říct (povětšinou rozjezd série). V druhém případě se může objevit používání známých epických (častokrát biblických) archetypů, kdy například mocný a nabušený rek padne, aby mohl být vzkříšen nebo prostě sotva přežije (pokračování série). Určitě si pod každou možností dovedete představit nějaký příklad. Důležité ale je, že každé RPG potřebuje rozjezd, což je právě u sérii občas obtížné. Někdy stačí poslat hráče do nového, ještě nebezpečnější světa, kde současná moc nic neznamená.

Samotná postava od začátku do konce zpravidla stoupá po určitých úrovních. V některých RPG hrách se nedá přímo hovořit o "levelování", ale princip je stejný. Každý má určité vlastnosti, a jelikož jsme v RPG, kde postavu řídíme my, určujeme také, jakým směrem se bude vydávat a podle toho třeba rozdělujeme přidělené bodíky (záleží na herních mechanizmech) do jednotlivých vlastností/umů postavy. Aby ale hráč mohl stoupat po úrovních, je opět potřeba invence, kdy se tedy vracíme k úkolům. To snad nemusím více rozebírat, tuto část RPG si každý dokáže jistě živě představit.



Rozhodně bych neměl opomenout rozhovory a NPC postavy, které spoluutvářejí příběh a dávají komplexnost celému světu. Na rozdíl od jiných žánrů od RPG vyžadujeme hloubku a propracovanost jednotlivých postav. Zajímá nás jejich zasazení a postavení ve společnosti a herním světě obecně. K tomu se váže i fakt, že z rozhovorů se snažíme vymáčknout co nejvíc informací. Pokud je hra postrádá, nemá smysl se jejím světem zaobírat. Já myslím, že z tohoto popisu si dokážete udělat představu o tom, co se vlastně od RPG her čeká, že budou umět. Samozřejmě tato problematika je o hodně složitější, ale už bych se rád přesunul k tomu, co mě zajímalo na začátku, tedy k pojetí RPG dnes a v budoucnu.

Příběh až na prvním místě

Jak jsme si mohli povšimnout v předchozí části článku, máme několik základních prvků, které dělají RPG hry tím, čím jsou. Je jím tedy vývoj postavy (prostě hráčova invence, rozumíme nějaký gameplay), příběh (dějová linie a vyprávění) a svět (někdo by ho asi spojil s dějem, ale podle mě se jedná o samostatný prvek, který je rovnocenný příběhu). U starších her si můžeme všimnout komplexnosti a zdánlivé vyrovnanosti všech těchto tří prvků. Ale nám všem musí být jasné, že hry nemohou vypadat jak před deseti lety (nebo mohou?) a je tedy logické, že tvůrci hledají nové cesty, snaží se oprostit od pradávných zajetých principů a přijít s něčím novým.

K tomu se přidává i fakt, že hry jsou stále více otevřené pro veřejnost a tím klesají i nároky na hráče samotného. Samozřejmě, to se spoustě lidem nelíbí. Já osobně říkám, že zjednodušování není nutně na škodu, pokud je prováděno s mírou a na správném místě. A tak trochu si myslím, že toto je jeden z důvodů, proč "klasická RPG" umírají a staré dobré série končí v propadlišti herních dějin. Zrovna teď mě napadá Arcania: Gothic 4, což je typická ukázka zabité RPG hry, která ve své podstatě není špatná, ale jelikož omezuje a příliš zjednodušuje základní RPG prvky, zakopala se sama. Tak trochu mi přijde, že si tvůrci myslí, že všichni volají po rapidní změně, ale není to tak. Já osobně jsem zastáncem toho, že vývoj je logický a hry prostě nemohou neustále slepě kráčet ve stínu velikánů minulosti. Ale opět, všeho s mírou.

Skolit draka už není práce na hodiny
Skolit draka už není práce na hodiny
Seznamte se, herní svět.
Seznamte se, herní svět.

Teď se naskýtá perfektní otázka. Proč v jistých situacích nasazení novot funguje a proč někdy ne? Příklad za všechny budiž Mass Effect. Někteří možná vstáváte ze židle, že se nejedná o žádné RPG, ale vraťte se prosím předchozí kapitole, všechny prvky v této hře najdete. Máme tu vývoj hodně silné postavy (po stránce psychické), rozsáhlé a propracované universum a epický příběh. Příběh je opět vyprávěn za pomoci úkolů. Pár vedlejších úkolů slouží k prozkoumávání světa a samozřejmě získávání zkušeností a předmětů. Naprosto klasická ukázka RPG hry, akorát s jedním malým (kecám) nepatrným (opět) háčkem. Místo toho, aby tvůrci opět rozdělili karty spravedlivě, tak vsadili hlavně na příběh a moderní formu vyprávění. A světe div se, ono to fungovalo. Dnes tomu říkáme filmovost, ale nejedná se o nic jiného, než o zjednodušování a otevírání se pro širší veřejnost. Klasicky dlouhé a obsáhlé dialogy byly sraženy do prostého hláškování, už ve hře nenajdete dlouhé romány, které by dokázali popsat smutný příběh sedláka Červíčka, který chudák spadl a utopil se v močůvce. Důraz je kladen hlavně na dějovou linku, a přestože vedlejší úkoly jsou i zde, nehrají takovou roli, jak by se mohlo zdát a svět není tak otevřený, jak by nám mapa galaxie mohla ukazovat.

A stejnou cestou se vydal i druhý díl Dragon Age, kdy první díl měl být odkazem na první hru od Bioware, tedy Baldurs Gate. Proč se taky nesetkal s takovým ohlasem jak zmiňovaný Mass Effect? Designéři z Bioware totiž zašli až příliš daleko. Herní svět je nyní opravdu hodně uzavřený, a přestože s decentnější dějovou linkou nemám problém, tak zjednodušování a osekávání zde nezůstalo jen u herního světa. Nebudu ani kritizovat herní dobu, protože těch 30 hodin (pokud jste RPG fanda) jste v ME2 měli také a krátké to nikomu nepřišlo. Důležitým prvkem v RPG hrách je právě onen pocit volnosti, jenže Dragon Age 2 vám jakoby nasadí kazajku a s výhružkou v obličeji vám nakazuje, co smíte a co ne.

Opět tedy stavíme na příběhu, přičemž hra se ale snaží udržet nějakého ducha z předchozích let, což se odráží na soubojích, které občas vyžadují špetku pozornosti a taktického uvažování. Bohužel ne vždy, ale to teď není podstatné. Hlavní problém je v tom, že vy hrajete za Hawka, a shodneme se v tom, že se jedná opět o poměrně silnou postavu, který vás ale během těch několika hodin nedokáže přesvědčit, že jste to vážně vy. Možná to je tím, že herní prostředí (neplést se světem) není natolik propracované, abyste se s ním dokázali sžít. Dragon Age Prameny nastavil takovou laťku, kterou při zjednodušování autoři prostě nebyli schopni udržet. Ale zpět k hlavní otázce, je toto budoucnost RPG her?

Není RPG jako RPG

Je docela možné, že budoucnost je v silných příbězích, kdy ostatní prvky hrají jen sekundární roli a je zcela zřejmé, že v této cestě se tvůrci pokusí najít vhodný kompromis a určitou vyváženost. Třeba se tak dočkáme kvalitních her, ale pokud budeme chtít nějakou RPG klasiku, budeme muset sáhnout někam jinam (nejlépe do minulosti). Je zcela evidentní, že v Bioware hledají cestu, kdy se snaží vyprávět silný příběh moderní formou a přitom zachovat známé staré principy. Z mého pohledu se jim to zatím nepovedlo ani u Mass Effectu a ani u Dragon Age. Snad se vyvarují chybám z dneška a zítra dostaneme lepší hry. Tím nechci říci, že by ME nebo DA byly špatné hry, jsou dobré, ale neměly by od BW být ještě mnohem lepší? V současné době visí veliký otazník nad pokračováním Zaklínače, pevně doufám, že na rozjetou dráhu jedničky pokračování hrdě naskočí a fanoušky nezklame.

P. S. Téma RPG her a vyprávění příběhů mě celkem dost baví a zajímá, takže do budoucna bych se mohl k tomuto klidně vrátit a podívat se na nějakou část víc dopodrobna.

Tisk
Hodnocení:
( 8.9 / 51 hlasů ) Ohodnoťte článek kliknutím na hvězdičku.
 

Napsat nový komentář

Komentář k blogovému článku Kam se ubírají RPG hry?
Pro psaní musíte být přihlášen.
[+] Smajlíci
:gun: :-) 8-) ;-) :angry: :-D :lol: :dance: :thumbup: :shock: :-( :nah: :lala:
Marigold   5x   Já se ptám, kde jsou ty časy, kdy jsem v Baldur's Gate 2 snad stokrát loadoval, než se mi podařilo udolat demi-licha Kangaxxe a to s hodně vyladěnou a ostřílenou partou hrdinů? Kde jsou ty časy, kdy jsem v Morrowindu nevěděl, kam dříve skočit, co dříve prozkoumat, který úkol splnit jako první, ke kterému cechu/rodu/společenství se přidat, kde najít daný artefakt, kterému je věnován podstatný odstavec v knize.... Kde jsou ty časy, kdy jsem několikrát denně chodil zabíjet Diabla s modlitbou, aby mi už konecně vypadl ten vytoužený luk, případně se večer sešel s přáteli a povyměňoval zajímavé kousky. Takto bych mohl pokračovat, do té doby, než by mi samou nostalgií puklo srdce. Nemyslete si, že jsem je ortodoxní zastánce starých RPG, dohrál jsem i Mass Effect, Dragon Age a modernizaci se nebráním, jen se bráním zjednodušování v RPG hrách, které je opravdu přehnané a nebezpečné. Nezbývá než věřit v lepší zítřky!Marigoldmarigold5573    15.6.2011 16:59 Marigold

Já se ptám, kde jsou ty časy, kdy jsem v Baldur's Gate 2 snad stokrát loadoval, než se mi podařilo udolat demi-licha Kangaxxe a to s hodně vyladěnou a ostřílenou partou hrdinů? Kde jsou ty časy, kdy jsem v Morrowindu nevěděl, kam dříve skočit, co dříve prozkoumat, který úkol splnit jako první, ke kterému cechu/rodu/společenství se přidat, kde najít daný artefakt, kterému je věnován podstatný odstavec v knize.... Kde jsou ty časy, kdy jsem několikrát denně chodil zabíjet Diabla s modlitbou, aby mi už konecně vypadl ten vytoužený luk, případně se večer sešel s přáteli a povyměňoval zajímavé kousky. Takto bych mohl pokračovat, do té doby, než by mi samou nostalgií puklo srdce. Nemyslete si, že jsem je ortodoxní zastánce starých RPG, dohrál jsem i Mass Effect, Dragon Age a modernizaci se nebráním, jen se bráním zjednodušování v RPG hrách, které je opravdu přehnané a nebezpečné. Nezbývá než věřit v lepší zítřky!

sk8mancj    Abych se vedle těch krásných dlouhých komentů stručně vyjádřil k RPG dneška. No Fallout si drží svojí HC hranici. . Tam to ani nejde polevit. . Ale jak já pohlížim na Mass Effect a Dragon Age. Všechno sem odehrál vim o čem mluvim :) : DA: O ačkoli vyšlo po ME1 mě zasáhlo z obou značek jako první. DA: O je spolu s datadiskem nádherná hra vypilovaná skvělym zábavnym příběhem , skvělými postavami , dialogy a hlavně možnostmi. . Nebylo to moc ukecané ale ani akční. ME1 byla na mě moc upovídaná a hodně málo akční. Ovšem mezi druhými díly je to naopak. Zatímco Dragon Age 2 se liší úplně ve všem od svého předchůdce-nudnej příběh , nic moc styl grafiky a možnosti tu taky nejsou. Hra je až moc koridorová oproti předchůdci. Navíc de spíš o mlátičku ve stylu God of War. . Ale Mass Effect 2 je dospělá akce která je sice velmi akční ale je to doprovázeno skvělým příběhem , stylovou sci-fi grafikou, neuvěřitelnejma možnostma připomínající FABLE. Kam se ubírají tedy RPG? Hardcore jsou stejné a ty hodně dobré un-HC se zhoršují a ty který začínali (opakuji pro mne! ) jako malinká nuda se mění v neskutečný klenot...Je to smutné a zároven hezké.... Osobně bych se vracel k pramenum (doslova dvojsmyslně :) )sk8mancjsk8mancj1759    10.4.2011 10:36 sk8mancj

Abych se vedle těch krásných dlouhých komentů stručně vyjádřil k RPG dneška. No Fallout si drží svojí HC hranici. . Tam to ani nejde polevit. . Ale jak já pohlížim na Mass Effect a Dragon Age. Všechno sem odehrál vim o čem mluvim :) : DA: O ačkoli vyšlo po ME1 mě zasáhlo z obou značek jako první. DA: O je spolu s datadiskem nádherná hra vypilovaná skvělym zábavnym příběhem , skvělými postavami , dialogy a hlavně možnostmi. . Nebylo to moc ukecané ale ani akční. ME1 byla na mě moc upovídaná a hodně málo akční. Ovšem mezi druhými díly je to naopak. Zatímco Dragon Age 2 se liší úplně ve všem od svého předchůdce-nudnej příběh , nic moc styl grafiky a možnosti tu taky nejsou. Hra je až moc koridorová oproti předchůdci. Navíc de spíš o mlátičku ve stylu God of War. . Ale Mass Effect 2 je dospělá akce která je sice velmi akční ale je to doprovázeno skvělým příběhem , stylovou sci-fi grafikou, neuvěřitelnejma možnostma připomínající FABLE. Kam se ubírají tedy RPG? Hardcore jsou stejné a ty hodně dobré un-HC se zhoršují a ty který začínali (opakuji pro mne! ) jako malinká nuda se mění v neskutečný klenot...Je to smutné a zároven hezké.... Osobně bych se vracel k pramenum (doslova dvojsmyslně :) )

vrakinos    Takže mám pár věcí k tomu, například že mě ME 2 přišlo krátké, stejně tak DA II (který sem před 30 minutama dohrál :D) asi je to tím že jako jedno z nejlepších RPG her se mi zarylo do pamětí Dragon Age : Prameny, Herní doba 70 - 110 hodin! když sem to slyšel poprvý tak sem si řekl že to stejně bude herní doba max. 50 hodin ale ono není! tak k ME když sem to hrál po druhý (ME i ME 2) tak sem to hrál hodinu a VŮBEC mě to nebavilo, ale Dragon Age : Prameny mám po 5x dohraný a jednou rozehraný a je to pořád výtečný! a je to pravda že v DA 2 mě to opravdu tolik nechytlo. Doufám že až (ne jestli, protože já vim že bude! :D) bude
DA 3 tak mě to tak chytne jako Dragon age : Prameny a bude to mít i podobnou hrací dobu ! Na ME mě jediný chytl příběh, ten byl nadupanej a opravdu výtečnej! Vžil jsem se do postavy, ale pořád ne tolik jak v Dragon Age : Prameny, takže na jediný na co se těšim v ME 3 je to zakončení a jak to celý dopadne. Prostě DA 2 oproti jedničce je u mě na tom docela mizerně svět nepropracovaný a navíc když se hlavní questy se ději v jednom a tom samém městě tak vám to přijde dost ohraný jediný co bych mohl dát DA 2 jako + oproti jedničce jsou asi Bossové ty sou opravdu vymakaní a na každého si musíte sestrojit jinou taktiku. Fůůů až moc textu na mě :D jinak, Bedikku POSTLESK takhle dobrej článek o RPG hrách a jakejkoliv jinejch sem nečetl prostě AWESOME! Nedivte se že se často zmiňuju o Dragon Age : Prameny ale je to nejlepší hra co jsem hrál l! Tak se mějte já du zachránit Ferelden (zase... :D) ! ! !
vrakinosvrakinos3276
    3.4.2011 23:30
vrakinos

Takže mám pár věcí k tomu, například že mě ME 2 přišlo krátké, stejně tak DA II (který sem před 30 minutama dohrál :D) asi je to tím že jako jedno z nejlepších RPG her se mi zarylo do pamětí Dragon Age : Prameny, Herní doba 70 - 110 hodin! když sem to slyšel poprvý tak sem si řekl že to stejně bude herní doba max. 50 hodin ale ono není! tak k ME když sem to hrál po druhý (ME i ME 2) tak sem to hrál hodinu a VŮBEC mě to nebavilo, ale Dragon Age : Prameny mám po 5x dohraný a jednou rozehraný a je to pořád výtečný! a je to pravda že v DA 2 mě to opravdu tolik nechytlo. Doufám že až (ne jestli, protože já vim že bude! :D) bude
DA 3 tak mě to tak chytne jako Dragon age : Prameny a bude to mít i podobnou hrací dobu ! Na ME mě jediný chytl příběh, ten byl nadupanej a opravdu výtečnej! Vžil jsem se do postavy, ale pořád ne tolik jak v Dragon Age : Prameny, takže na jediný na co se těšim v ME 3 je to zakončení a jak to celý dopadne. Prostě DA 2 oproti jedničce je u mě na tom docela mizerně svět nepropracovaný a navíc když se hlavní questy se ději v jednom a tom samém městě tak vám to přijde dost ohraný jediný co bych mohl dát DA 2 jako + oproti jedničce jsou asi Bossové ty sou opravdu vymakaní a na každého si musíte sestrojit jinou taktiku. Fůůů až moc textu na mě :D jinak, Bedikku POSTLESK takhle dobrej článek o RPG hrách a jakejkoliv jinejch sem nečetl prostě AWESOME! Nedivte se že se často zmiňuju o Dragon Age : Prameny ale je to nejlepší hra co jsem hrál l! Tak se mějte já du zachránit Ferelden (zase... :D) ! ! !

Gelu    Na takovýhle věci se pohlíží většinou dost s odstupem a ta hra nemá potenciál bejt tak známá jako dřív, leda by remakly serii od začátku to by možná mělo určité publikum. Není problém dělat další pokračování, spíše to chce se zaměřit jen na určité prvky mno...Gelugelu21    2.4.2011 08:46 Gelu

Na takovýhle věci se pohlíží většinou dost s odstupem a ta hra nemá potenciál bejt tak známá jako dřív, leda by remakly serii od začátku to by možná mělo určité publikum. Není problém dělat další pokračování, spíše to chce se zaměřit jen na určité prvky mno...

Amahara    No ono by se to vyplatit mohlo Playmane. Vem v potaz, že by bylo potřeba pouze hru upravit do trochu lepší grafiky, popřípadě jen do HD a ono by to mnohry stačilo ;-) .Amaharaamahara5002    1.4.2011 17:10 Amahara

No ono by se to vyplatit mohlo Playmane. Vem v potaz, že by bylo potřeba pouze hru upravit do trochu lepší grafiky, popřípadě jen do HD a ono by to mnohry stačilo ;-) .

Playman    Amahara: Některé staré hry by bylo složité oživovat zase do povědomí hráčů, což bude asi hlavní důvod proč do těchto remaků tolik vydavatelů nejde. Ikdyž našli by se i výjmky, u kterých by se to opravdu hodně vyplatilo.Playmanplayman62    1.4.2011 15:52 Playman

Amahara: Některé staré hry by bylo složité oživovat zase do povědomí hráčů, což bude asi hlavní důvod proč do těchto remaků tolik vydavatelů nejde. Ikdyž našli by se i výjmky, u kterých by se to opravdu hodně vyplatilo.

Amahara    Já už delší dobu říkám, že vývojáři by měli šáhnout po nějakém naprosto osvědčeném herním principu či rovnou samotné hře a udělat jí remake. Třeba takové Might and magic 6 a 7 by jako kvalitní remake mohlo vydělat opravdu slušné peníze ;-) .Amaharaamahara5002    1.4.2011 09:47 Amahara

Já už delší dobu říkám, že vývojáři by měli šáhnout po nějakém naprosto osvědčeném herním principu či rovnou samotné hře a udělat jí remake. Třeba takové Might and magic 6 a 7 by jako kvalitní remake mohlo vydělat opravdu slušné peníze ;-) .

Playman    Takže aby jsme to shrnuli, píšu to dobře, když píšu že by jsme chtěli všichni co jsme tady nějáké prvotřídní RPG ze starých dobrých časů a tyto principy přetavit do úplně nové hry? jo? Tak sem s ní! :-DPlaymanplayman62    31.3.2011 23:35 Playman

Takže aby jsme to shrnuli, píšu to dobře, když píšu že by jsme chtěli všichni co jsme tady nějáké prvotřídní RPG ze starých dobrých časů a tyto principy přetavit do úplně nové hry? jo? Tak sem s ní! :-D

ComTK    ono ostatně stejně koukam, že tenhle rok je a bude na tituly dost pěkný, Brotherhood na PC, Crysis 2, bude právě Zaklínač 2, Battlefield 3, ale hlavně pro mě velmi důležitý Mass Effect 3, já se hodně těšíím :-) Ale jinak na Zaklínače 2 jsem velmi zvědavý, pokud bude minimálně stejně kvality jako jednička, tak to bude paráda :-)ComTKcomtk2719    31.3.2011 18:23 ComTK

ono ostatně stejně koukam, že tenhle rok je a bude na tituly dost pěkný, Brotherhood na PC, Crysis 2, bude právě Zaklínač 2, Battlefield 3, ale hlavně pro mě velmi důležitý Mass Effect 3, já se hodně těšíím :-) Ale jinak na Zaklínače 2 jsem velmi zvědavý, pokud bude minimálně stejně kvality jako jednička, tak to bude paráda :-)

Amahara    Bedikku kdyby už nic jiného, tak minimálně pravá láska tam je a jsou tam i další odkazy ve větší či menší míře jako například to podvodní město, vodní lidé či džinové. Určitě by jsme dali dohromady i delší seznam, ale povídky se mi do rukou dostali teprve nedávno s jejich novým vydáním a Zaklínače už jsem nějaký ten pátek nehrál. Rozhodně ještě dvojku nezatracuju a po příspěvku Gwendeitha se na ní dokonce začínám i těšit, ale nějak jsem si za poslední dva roky sledování herního průmyslu odvykl jásat předčasně. Snad se ta hra bude stále držet ságy a my dostaneme po dlouhé době další plnotučné RPG, které navíc nebude prznit Zaklínačskou ságu jakožto jedno z nejlepších děl fantasy literatury v dějinách ;-) .Amaharaamahara5002    31.3.2011 17:18 Amahara

Bedikku kdyby už nic jiného, tak minimálně pravá láska tam je a jsou tam i další odkazy ve větší či menší míře jako například to podvodní město, vodní lidé či džinové. Určitě by jsme dali dohromady i delší seznam, ale povídky se mi do rukou dostali teprve nedávno s jejich novým vydáním a Zaklínače už jsem nějaký ten pátek nehrál. Rozhodně ještě dvojku nezatracuju a po příspěvku Gwendeitha se na ní dokonce začínám i těšit, ale nějak jsem si za poslední dva roky sledování herního průmyslu odvykl jásat předčasně. Snad se ta hra bude stále držet ságy a my dostaneme po dlouhé době další plnotučné RPG, které navíc nebude prznit Zaklínačskou ságu jakožto jedno z nejlepších děl fantasy literatury v dějinách ;-) .

Gwendeith    Amahara: V tom případě pokud se obáváš právě tohoto tak tě můžu uklidnit a potěšit zároveň! ! Jelikož podle ohlasů lidí z magazínů co hru viděli a viděli i části které my ne tak říkají že se dvojka přiklání ke knížkám ještě více než 1... ač co se týká dialogů tak i postav. .Gwendeithgwendeith5948    31.3.2011 16:20 Gwendeith

Amahara: V tom případě pokud se obáváš právě tohoto tak tě můžu uklidnit a potěšit zároveň! ! Jelikož podle ohlasů lidí z magazínů co hru viděli a viděli i části které my ne tak říkají že se dvojka přiklání ke knížkám ještě více než 1... ač co se týká dialogů tak i postav. .

ComTK    Bedikku po přečtení článku musím říci, že jsi se opravdu hodně vážně zamyslel a podařilo se ti to na jedničku, naprosto s tebou souhlasím ;-) Já osobně jsem nejspíše něco mezi, úplně ty RPG klasiky jsem nehrál (tehdá jsem snad ještě asi ani neměl PC pokud vim 8-) ) , ale moje nejspíše vůbec první RPG byl právě Gothic a chvilku na to Gothic II a díky tomu mi utkvěl v paměti nejspíše nadosmrti, potom díky všem možným opravám a vydávání jednoho patche za druhým, už byl i docela solidně hratelná i 3-ka, která se mi taky opravdu hodně líbila, ale první dva díly nepřekonala a Arcania a kapitola sama pro sebe, o které nemusím napsat vůbec nic... Co se ale týká Mass Effectu, tak je pravda, že to není nijak čistokrevné RPG, ale abych řekl pravdu, tak ME1 i 2 styl mi vyhovuje snad nejvíc (pro mě osobně se ME série to nejlepší co znam a oba díly už jsem prošel no mockrát :-) ) , úplně hardcore hráč RPG nejspíše asi nebudu no, ale to je také dáno docela tím, že kvůli škole na hry už teď nemám moc času a všichni víme, že RPG jsou hodně náročné časově a proto se mi nic nechce rozehrávat, abych to po týdnu zase musel dávat pryč, protože na to nemam čas, ale jinak třeba i Zaklínače 1 jsem hrál a taky výborná hra, jen u mě zase ten problém, že mě to chytne, ale neudrží mě to až dokonce, i když to chci dohrát, tak už nemam nespíše to odhodlání, takže zase jsem v Zaklínači v předposlední kapitole a dál jsem se zatim nehnul, právě proto, že o Vánocích na něj byl čas a teď už ne... To samé bych řekl, že platí teď už i pro Gothic, i když bych si ho chtěl strašně zahrát, tak prostě vím, že se až do konce nedostanu... ale jinak o Vánocích jsem rozehrál hru Divinity 2 (i s datadiskem) a to mi přijde jako docela důstojný zástupce RPG žánru nebo alespoň mě to dost baví, občas to teď zase hraju... prosím aby jste mi za tenhle názor nekamenovali, ale kdyžtak napište mi prosím někdo kdo to taky hrál, jak se vám to líbilo? :-)ComTKcomtk2719    31.3.2011 15:55 ComTK

Bedikku po přečtení článku musím říci, že jsi se opravdu hodně vážně zamyslel a podařilo se ti to na jedničku, naprosto s tebou souhlasím ;-) Já osobně jsem nejspíše něco mezi, úplně ty RPG klasiky jsem nehrál (tehdá jsem snad ještě asi ani neměl PC pokud vim 8-) ) , ale moje nejspíše vůbec první RPG byl právě Gothic a chvilku na to Gothic II a díky tomu mi utkvěl v paměti nejspíše nadosmrti, potom díky všem možným opravám a vydávání jednoho patche za druhým, už byl i docela solidně hratelná i 3-ka, která se mi taky opravdu hodně líbila, ale první dva díly nepřekonala a Arcania a kapitola sama pro sebe, o které nemusím napsat vůbec nic... Co se ale týká Mass Effectu, tak je pravda, že to není nijak čistokrevné RPG, ale abych řekl pravdu, tak ME1 i 2 styl mi vyhovuje snad nejvíc (pro mě osobně se ME série to nejlepší co znam a oba díly už jsem prošel no mockrát :-) ) , úplně hardcore hráč RPG nejspíše asi nebudu no, ale to je také dáno docela tím, že kvůli škole na hry už teď nemám moc času a všichni víme, že RPG jsou hodně náročné časově a proto se mi nic nechce rozehrávat, abych to po týdnu zase musel dávat pryč, protože na to nemam čas, ale jinak třeba i Zaklínače 1 jsem hrál a taky výborná hra, jen u mě zase ten problém, že mě to chytne, ale neudrží mě to až dokonce, i když to chci dohrát, tak už nemam nespíše to odhodlání, takže zase jsem v Zaklínači v předposlední kapitole a dál jsem se zatim nehnul, právě proto, že o Vánocích na něj byl čas a teď už ne... To samé bych řekl, že platí teď už i pro Gothic, i když bych si ho chtěl strašně zahrát, tak prostě vím, že se až do konce nedostanu... ale jinak o Vánocích jsem rozehrál hru Divinity 2 (i s datadiskem) a to mi přijde jako docela důstojný zástupce RPG žánru nebo alespoň mě to dost baví, občas to teď zase hraju... prosím aby jste mi za tenhle názor nekamenovali, ale kdyžtak napište mi prosím někdo kdo to taky hrál, jak se vám to líbilo? :-)

FuFu    Zaklínač je skvělý, knihy jsem přečetl 2x, seriál nic moc, ocenil bych pořádné filmové zpracování. Hru jsem dohrál 2x a potřetí za Řád ji mám rozehranou. Nejtěžší obtížnost, jednou specializace na meče, jednou na magii a teď potřetí na věci, který bych si normálně nepoužil jako Axie atd. Když má člověk lektvary, zvládá máchání s mečem a necpe si talenty do blbostí, tak není obtížnost problém. - Ve hře mi ale silně vadili utopenci (kteří v knize nebyli, a je to prostě nelogická hloupá, otravná příšera) a mutanty také zrovna nemusím. . I přes to, skvělé RPG. Na 2 se moc těším, a tak ani nekoukám na info, abych se nedozvěděl spoilery. Jinak mám rád obtížnost která představuje výzvu, ale např. Diablo na Hardcore, - představa, že mi kvůli záseku hry zemře postava na 79. levelu, je na mě moc :-)
Tento rok shledávám velmi zajímavý co se týče RPG her, uvidíme jaké bude mít největší úspěch.
FuFufufu3905
    31.3.2011 15:26
FuFu

Zaklínač je skvělý, knihy jsem přečetl 2x, seriál nic moc, ocenil bych pořádné filmové zpracování. Hru jsem dohrál 2x a potřetí za Řád ji mám rozehranou. Nejtěžší obtížnost, jednou specializace na meče, jednou na magii a teď potřetí na věci, který bych si normálně nepoužil jako Axie atd. Když má člověk lektvary, zvládá máchání s mečem a necpe si talenty do blbostí, tak není obtížnost problém. - Ve hře mi ale silně vadili utopenci (kteří v knize nebyli, a je to prostě nelogická hloupá, otravná příšera) a mutanty také zrovna nemusím. . I přes to, skvělé RPG. Na 2 se moc těším, a tak ani nekoukám na info, abych se nedozvěděl spoilery. Jinak mám rád obtížnost která představuje výzvu, ale např. Diablo na Hardcore, - představa, že mi kvůli záseku hry zemře postava na 79. levelu, je na mě moc :-)
Tento rok shledávám velmi zajímavý co se týče RPG her, uvidíme jaké bude mít největší úspěch.

bedikk    Amahara: Přímo povídky v jedničce nenajdeš. Najdeš narážky na minulost, úryvky z knih, vyprávění, postavy... to samé bude ve dvojce. Zaklínač jednička se odehrává po událostech z knížky. Dvojka pokračuje... a jelikož se podíváme i do dalších království, myslím, že čerpat mají odkud... :)bedikkbedikk25    31.3.2011 14:19 bedikk

Amahara: Přímo povídky v jedničce nenajdeš. Najdeš narážky na minulost, úryvky z knih, vyprávění, postavy... to samé bude ve dvojce. Zaklínač jednička se odehrává po událostech z knížky. Dvojka pokračuje... a jelikož se podíváme i do dalších království, myslím, že čerpat mají odkud... :)

Amahara    Playmane já v to tiše doufám, pač Zaklínače jedničku jsem dohrál třikrát a vždycky to byla zábava (zkoušel jste někdo hru dohrát na maximální obtížnost s jiným znamením, než bylo Igny? ) , ale stále mám jisté pochybnosti. Teoreticky by mohli do hry přivést Yenefer a trochu si pohrát s tím, že Gerald ztratil paměť, ale z herních ukázek jsem zatím stále skepticný a počkám si na ucelenější informace (nebudeme tu přece jako rozumní lidé zakládat další Fanboy klub hry, z které jsou zatím známé jen některá videa ne? ) ;-) .Amaharaamahara5002    31.3.2011 09:14 Amahara

Playmane já v to tiše doufám, pač Zaklínače jedničku jsem dohrál třikrát a vždycky to byla zábava (zkoušel jste někdo hru dohrát na maximální obtížnost s jiným znamením, než bylo Igny? ) , ale stále mám jisté pochybnosti. Teoreticky by mohli do hry přivést Yenefer a trochu si pohrát s tím, že Gerald ztratil paměť, ale z herních ukázek jsem zatím stále skepticný a počkám si na ucelenější informace (nebudeme tu přece jako rozumní lidé zakládat další Fanboy klub hry, z které jsou zatím známé jen některá videa ne? ) ;-) .

Playman    Amaharo myslím že budeš překvapený kolik tam toho ze Sapkowského knih dají...Playmanplayman62    31.3.2011 07:57 Playman

Amaharo myslím že budeš překvapený kolik tam toho ze Sapkowského knih dají...

Amahara    Bílý vlku jednička byla výborná právě díky právům od Sapkowskiho, který povolil využití jeho textů. T9m pádem je v jedničce převážná část dialogů a scén přebraná právě ze ságy a povídek a je akorát zasazená do novéh prostředí. Právě z tohoto důvodu se neuvěřitelně bojím dvojky, která už defakto nemá z čeho čerpat a bude muset nastolit novou cestu, která ale může ve finále původní ságu ignorovat a nebo může nastolit naprosto geniální pokračování. Já se ale kloním spíše k první možnosti. S trochou štěstí ale nakonec nebude toho simpatického draka v jedné z ukázek Gerald likvidovat a ani s tím démonem se špalkem místo hlavy to nebude tak vážné. Třeba si dokonce příběh poradí i bez dokonalých dialogů z původní ságy a nakonec mně mile překvapí. Každopádně mně velice těší, že sis kvůli reakci na mou maličkost založil zde na Zingu acc a rád s tebou budu na téma Zaklínač včera a dnes diskutovat i nadále. Jen tak mimochodem i já mám zaklínačskou ságu v knihovně a párkrát už mi prošla rukama.
Gelu myšlenka je to sice neuvěřitelně zajímavá, ale asi se jí jen tak nedočkáme. Hold dneska je na koni trend zjednodušování her a nevyhne se tomu žádný žánr (snad jedině ty simulátory zůstanou ušetřeny) . Na pořádné RPGčko si musíme počkat ještě nějaký ten pátek, ale pak by mělo nové Diablo světu zase jednou jasně ukázat, co zkratka RPG znamená. Jsem si naprosto jsitý, že spousta lidí nový díl Diabla nerozchodí, stejně jako nerozchodila Starcraft 2. Koupí si to i totální neznabaalové, jednou to jakž takž dohrají, ale dlouho u toho nevydrží. Blizzard vždycky dělal hry pro náročné hráče a dá se považovat za jedinou jikřičku naděje pro žánr RPG her v dohledné době. Sice by měl vyjít nový Mass effect, ale to už asi bude čistokrevná střílečka... 8-)
Amaharaamahara5002
    31.3.2011 00:18
Amahara

Bílý vlku jednička byla výborná právě díky právům od Sapkowskiho, který povolil využití jeho textů. T9m pádem je v jedničce převážná část dialogů a scén přebraná právě ze ságy a povídek a je akorát zasazená do novéh prostředí. Právě z tohoto důvodu se neuvěřitelně bojím dvojky, která už defakto nemá z čeho čerpat a bude muset nastolit novou cestu, která ale může ve finále původní ságu ignorovat a nebo může nastolit naprosto geniální pokračování. Já se ale kloním spíše k první možnosti. S trochou štěstí ale nakonec nebude toho simpatického draka v jedné z ukázek Gerald likvidovat a ani s tím démonem se špalkem místo hlavy to nebude tak vážné. Třeba si dokonce příběh poradí i bez dokonalých dialogů z původní ságy a nakonec mně mile překvapí. Každopádně mně velice těší, že sis kvůli reakci na mou maličkost založil zde na Zingu acc a rád s tebou budu na téma Zaklínač včera a dnes diskutovat i nadále. Jen tak mimochodem i já mám zaklínačskou ságu v knihovně a párkrát už mi prošla rukama.
Gelu myšlenka je to sice neuvěřitelně zajímavá, ale asi se jí jen tak nedočkáme. Hold dneska je na koni trend zjednodušování her a nevyhne se tomu žádný žánr (snad jedině ty simulátory zůstanou ušetřeny) . Na pořádné RPGčko si musíme počkat ještě nějaký ten pátek, ale pak by mělo nové Diablo světu zase jednou jasně ukázat, co zkratka RPG znamená. Jsem si naprosto jsitý, že spousta lidí nový díl Diabla nerozchodí, stejně jako nerozchodila Starcraft 2. Koupí si to i totální neznabaalové, jednou to jakž takž dohrají, ale dlouho u toho nevydrží. Blizzard vždycky dělal hry pro náročné hráče a dá se považovat za jedinou jikřičku naděje pro žánr RPG her v dohledné době. Sice by měl vyjít nový Mass effect, ale to už asi bude čistokrevná střílečka... 8-)

Gelu    Jedne z hlavních problémů veškerého dění okolo používání této zkratky je podle mne v podivném chápání tohoto výrazu. Pokud se bavíme o herních žánrech (adventura, simulace, arkáda, strategie, RPG) tak naprostá většina z nich byla historicky definována a tak jako v literatuře kde je prostě potřeba naplnit daný žánr, vycházíme z jeho historického hlediska a buďto si ho mírně (! ! ! ) upravíme nebo prostě vymyslíme žánr nový. Tím naznačuji že tak jako v simulátoru budeme z historického hlediska opravdu prožívat během hraní simulaci něčeho jiného ( auta, vojáky atd) tak to samé musí platit i u RPG, to je vzhledem k minulosti hra založená na principech z her tybu Baldurus Gate, Neverwinter Nights, Diablo atd. , to znamená formovat postavu, sbírat předměty, prozkoumávat rozsáhlé dialogy a pod. Z tohoto pohledu vyplývá že to co je v dnešní době označováno za RPG hru není RPG hra ale například hra Role - play prvky. Tyto dnešní hry v čele s Mass effectem a skoro možná i s Dragon Age 2 se nedají podle standartních norem řadit do žánru RPG. Pokud by se vývojáři rozhodli přestat blbnout lidi a přišli by s hrou typu OMS ( One-man show) FSG ( Film story game) a pod, neřekl bych vůči zmiňovanému DA2 ani popel. Naštěstí alespoň indie vývojáři se drží tradic a když si chci zahrát Casual hru tak nebudu muset ve většině případů s monstrózně drsnou postavou rozhazovat drsňácké hlášky na všechny strany.

Stručně řečeno:
-žánr určuje styl hraní hry
-prvky určují dodatečný přístup
-dnešní filmové hry si zaslouží nový žánr
Gelugelu21
    30.3.2011 22:40
Gelu

Jedne z hlavních problémů veškerého dění okolo používání této zkratky je podle mne v podivném chápání tohoto výrazu. Pokud se bavíme o herních žánrech (adventura, simulace, arkáda, strategie, RPG) tak naprostá většina z nich byla historicky definována a tak jako v literatuře kde je prostě potřeba naplnit daný žánr, vycházíme z jeho historického hlediska a buďto si ho mírně (! ! ! ) upravíme nebo prostě vymyslíme žánr nový. Tím naznačuji že tak jako v simulátoru budeme z historického hlediska opravdu prožívat během hraní simulaci něčeho jiného ( auta, vojáky atd) tak to samé musí platit i u RPG, to je vzhledem k minulosti hra založená na principech z her tybu Baldurus Gate, Neverwinter Nights, Diablo atd. , to znamená formovat postavu, sbírat předměty, prozkoumávat rozsáhlé dialogy a pod. Z tohoto pohledu vyplývá že to co je v dnešní době označováno za RPG hru není RPG hra ale například hra Role - play prvky. Tyto dnešní hry v čele s Mass effectem a skoro možná i s Dragon Age 2 se nedají podle standartních norem řadit do žánru RPG. Pokud by se vývojáři rozhodli přestat blbnout lidi a přišli by s hrou typu OMS ( One-man show) FSG ( Film story game) a pod, neřekl bych vůči zmiňovanému DA2 ani popel. Naštěstí alespoň indie vývojáři se drží tradic a když si chci zahrát Casual hru tak nebudu muset ve většině případů s monstrózně drsnou postavou rozhazovat drsňácké hlášky na všechny strany.

Stručně řečeno:
-žánr určuje styl hraní hry
-prvky určují dodatečný přístup
-dnešní filmové hry si zaslouží nový žánr

Gwendeith    Amahara: Mám dotaz z jakeho důvodu bude pro tebe Zaklínač 2 nehratelný? Pokud myslíš původní ságu pak zajisté asi myslíš knížky které mám mimochodem přečtené asi 7x :-) , vyveď mne z omylu pokud se pletu. Ano sága byla dalo by se říci geniální, takže hra nemá téměř šanci ji překonat, ale co se týče kvality v oboru her, tak si myslím že 1 se může řadiť na špici. Ono v totiž v Zaklínači 2 se žádné výrazné zjednodušování nekoná, právě naopak nekteré prvky se ještě více prohloubily a co se týče obtížnosti tak insane bude opravdu brutální. A pokud vyjde alespoń 3/4 věcí které o 2 zatím víme tak si myslím že to bude veledílo. . které nám bude vyrážet dech ješte velmi, velmi dlouhoGwendeithgwendeith5948    30.3.2011 22:32 Gwendeith

Amahara: Mám dotaz z jakeho důvodu bude pro tebe Zaklínač 2 nehratelný? Pokud myslíš původní ságu pak zajisté asi myslíš knížky které mám mimochodem přečtené asi 7x :-) , vyveď mne z omylu pokud se pletu. Ano sága byla dalo by se říci geniální, takže hra nemá téměř šanci ji překonat, ale co se týče kvality v oboru her, tak si myslím že 1 se může řadiť na špici. Ono v totiž v Zaklínači 2 se žádné výrazné zjednodušování nekoná, právě naopak nekteré prvky se ještě více prohloubily a co se týče obtížnosti tak insane bude opravdu brutální. A pokud vyjde alespoń 3/4 věcí které o 2 zatím víme tak si myslím že to bude veledílo. . které nám bude vyrážet dech ješte velmi, velmi dlouho

Pistacie    Na tenhle článek není snad ani co dodat, jen přikyvovat. Se vším co jsi napsal mi nezbylo nic jiného než souhlasit, i když s troškou zklamání. Kdyby se ale jedna nová RPG hra vrátila k dobám Gothic a Gothic II se stejnou kvalitou, tak by jsme mohli vidět i 3 číslice v % u hodnocení hry.Pistaciepistacie5525    30.3.2011 22:08 Pistacie

Na tenhle článek není snad ani co dodat, jen přikyvovat. Se vším co jsi napsal mi nezbylo nic jiného než souhlasit, i když s troškou zklamání. Kdyby se ale jedna nová RPG hra vrátila k dobám Gothic a Gothic II se stejnou kvalitou, tak by jsme mohli vidět i 3 číslice v % u hodnocení hry.

Amahara    Playmane já s tebou naprosto souhlasím, ale pouze objektivně vycházím z významu téhle zkratky. Hrdina může klidně být z libovolné doby, ale my jsme si hold všichni v dětství hráli s klackama na zabíjení draků a né s blasterama na likvidaci Reaperů, takže jsme zaujatí ;-) .Amaharaamahara5002    30.3.2011 21:08 Amahara

Playmane já s tebou naprosto souhlasím, ale pouze objektivně vycházím z významu téhle zkratky. Hrdina může klidně být z libovolné doby, ale my jsme si hold všichni v dětství hráli s klackama na zabíjení draků a né s blasterama na likvidaci Reaperů, takže jsme zaujatí ;-) .

Playman    Amaharo to by už ale pro mě žádné pořádné RPG nebylo, tato doba tam podle mě a pro mě patří ;-) . Každý to ale cítí samozřejmě jinak :-D .Playmanplayman62    30.3.2011 17:12 Playman

Amaharo to by už ale pro mě žádné pořádné RPG nebylo, tato doba tam podle mě a pro mě patří ;-) . Každý to ale cítí samozřejmě jinak :-D .

Amahara    Playmane ME ukázal, že kvalitní RPG je možné udělat i ve sci-fi prostředí a myslím, že právě tam by měla nová RPGčka mířit. Elfů, mágů, draků a pohlavních chorob už jsme si užili dost a je na časee na nějakou dobu změnit klima. Spojení slov RPG a fantasy je pouze zažitý standart a standarty ale měnit ;-) .Amaharaamahara5002    30.3.2011 08:52 Amahara

Playmane ME ukázal, že kvalitní RPG je možné udělat i ve sci-fi prostředí a myslím, že právě tam by měla nová RPGčka mířit. Elfů, mágů, draků a pohlavních chorob už jsme si užili dost a je na časee na nějakou dobu změnit klima. Spojení slov RPG a fantasy je pouze zažitý standart a standarty ale měnit ;-) .

Playman    bedikk: Vím že RPG znamená hra na hrdiny, pouze jsem psal že mi RPG evokuje tuto dobu, středověk mi připadá pro RPG hry jako nativní a přirozená doba, která se podle mě k těmto typům her přímo hodí.

S tou "customizací" je pravda že je mi sympatické když hra nabízí že hráč má možnost před hrou sám navolit vzhled, aspekty. . Podobné věci přispívají k tomu, aby se hráč alespoň trochu se svojí postavou sžil a získal tak k ní nějáký vhtah :-) .
Playmanplayman62
    30.3.2011 07:59
Playman

bedikk: Vím že RPG znamená hra na hrdiny, pouze jsem psal že mi RPG evokuje tuto dobu, středověk mi připadá pro RPG hry jako nativní a přirozená doba, která se podle mě k těmto typům her přímo hodí.

S tou "customizací" je pravda že je mi sympatické když hra nabízí že hráč má možnost před hrou sám navolit vzhled, aspekty. . Podobné věci přispívají k tomu, aby se hráč alespoň trochu se svojí postavou sžil a získal tak k ní nějáký vhtah :-) .

Amahara    Bohužel je to tak a jediným řešením je notebook a repete starých kousků, či vyčkávání na nové Diablo. Zaklínač 2 bude sice dobrá hra, ale pro mně jakožto fanouška původní ságy to bude skoro nehratelné a dneska se kvalitní RPG hra schání opravdu špatně a nějaká jiná hra se slušným příběhem snad ještě hůř. Bohužel se ale není čemu divit, když kombinace faktorů snižujícícho se IQ hráčské komunity a zvětšujícího se množství titulů na trhu vytváří ideální klima pro současnou situaci. Hold hráči nechtějí na přemýšlení náročné hry (což opravdu kvalitní RPG bohužel je) a kvalitní příběh má dneska maximálně tak každá desátá. Některé příběhy se sice tváří jako totální klišé, ale i klišé se dá skvěle podat (Darksiders) a pak se stále vyskytují některé plamínky v temnotě jako třeba nové Crysis (recenzentům doporučuji si zahrát znovu jedničku, pak dvojku a pořádně se nad tím zamyslet, pač ten příběh je vlastně naprosto geniální a věřil bych tomu, že trojka nám všem nezávisle na zpracování vyrazí závěrečným rozuzlením dech) . Na druhou stranu je jen otázkou času, kdy trh přestane poptávat druhořadé tituly a začne se opět dožadovat pouze kvalitních her. Teď by dle mého názoru neuvěřitelně vydělala firma, která by začala dělat remaky starých her pro HD kvalitu či rovnou s kompletní úpravou na nový engine (i když tam by to mohlo být ošemetné) ;-) .Amaharaamahara5002    29.3.2011 23:59 Amahara

Bohužel je to tak a jediným řešením je notebook a repete starých kousků, či vyčkávání na nové Diablo. Zaklínač 2 bude sice dobrá hra, ale pro mně jakožto fanouška původní ságy to bude skoro nehratelné a dneska se kvalitní RPG hra schání opravdu špatně a nějaká jiná hra se slušným příběhem snad ještě hůř. Bohužel se ale není čemu divit, když kombinace faktorů snižujícícho se IQ hráčské komunity a zvětšujícího se množství titulů na trhu vytváří ideální klima pro současnou situaci. Hold hráči nechtějí na přemýšlení náročné hry (což opravdu kvalitní RPG bohužel je) a kvalitní příběh má dneska maximálně tak každá desátá. Některé příběhy se sice tváří jako totální klišé, ale i klišé se dá skvěle podat (Darksiders) a pak se stále vyskytují některé plamínky v temnotě jako třeba nové Crysis (recenzentům doporučuji si zahrát znovu jedničku, pak dvojku a pořádně se nad tím zamyslet, pač ten příběh je vlastně naprosto geniální a věřil bych tomu, že trojka nám všem nezávisle na zpracování vyrazí závěrečným rozuzlením dech) . Na druhou stranu je jen otázkou času, kdy trh přestane poptávat druhořadé tituly a začne se opět dožadovat pouze kvalitních her. Teď by dle mého názoru neuvěřitelně vydělala firma, která by začala dělat remaky starých her pro HD kvalitu či rovnou s kompletní úpravou na nový engine (i když tam by to mohlo být ošemetné) ;-) .

FuFu    Playman ~> Ono mě tam chybí RPG "prvky" - Mám na myslí hlavně příběh. Jako je to třeba u Half-Life, Gordon Freeman, víš odkaď je, co studoval, kde pracoval. . takže se do něj hned lépe vžiješ. A hra má příběh, pozadí konfliktu, silné charaktery, zvraty atd. No a k tomu bych např. uvítal omezenou kapacitu zbraní, žádný arzenál čítající 20 kusů. Ocenil bych alespoň malou možnost volby, např. tím že nevpustíš civilistu dovnitř, budeš mít lehčí boj, ale on zemře - když ho pustíš, musíš čelit jeho pronásledovatelům. A pak třeba, kdybys měl přesnost nad 75% zvýšil by se ti dmg o 10% . . Toto jsem měl na mysli, okořenit FPS o RPG prvky, hlavně tam dostat ty emoce. Některá FPS to mají, ale většina ne Je to má osobní preference, ale proto čistokrevné akci také nic nemám.
Říkám tomu RPG prvky, ale je to zavádějící, zvlášť pod tímto článkem. (Nebylo to úplně k tématu)

Amahara ~> BL jsem dohrál s kamarádem ve 2. Dobrá hra na co-op. Avšak: tuny zbraní ale použitelných jich bylo tak 1%, vývoj postavy moc vliv na kosení nepřátel neměl. No a to běhání sem-tam-sem mě občas lezlo na nervy =) - RPG prvky jsem ale ocenil. . . Je to zas jiná hra. Jen ať jsou hry různorodé.

Neměl jsem v plánu to řešit, to jsem si spíš posteskl jak jsem to psal, že FPS s příběhem by mě potěšilo.

Jde tu ale o to, že máme rádi RPG, a to staré, prvotní, poctivé, čistokrevné, náročné, bohaté, krásné RPG na které máme tolik nostalgických vzpomínek vymírá. A to je bez debat škoda.
FuFufufu3905
    29.3.2011 23:38
FuFu

Playman ~> Ono mě tam chybí RPG "prvky" - Mám na myslí hlavně příběh. Jako je to třeba u Half-Life, Gordon Freeman, víš odkaď je, co studoval, kde pracoval. . takže se do něj hned lépe vžiješ. A hra má příběh, pozadí konfliktu, silné charaktery, zvraty atd. No a k tomu bych např. uvítal omezenou kapacitu zbraní, žádný arzenál čítající 20 kusů. Ocenil bych alespoň malou možnost volby, např. tím že nevpustíš civilistu dovnitř, budeš mít lehčí boj, ale on zemře - když ho pustíš, musíš čelit jeho pronásledovatelům. A pak třeba, kdybys měl přesnost nad 75% zvýšil by se ti dmg o 10% . . Toto jsem měl na mysli, okořenit FPS o RPG prvky, hlavně tam dostat ty emoce. Některá FPS to mají, ale většina ne Je to má osobní preference, ale proto čistokrevné akci také nic nemám.
Říkám tomu RPG prvky, ale je to zavádějící, zvlášť pod tímto článkem. (Nebylo to úplně k tématu)

Amahara ~> BL jsem dohrál s kamarádem ve 2. Dobrá hra na co-op. Avšak: tuny zbraní ale použitelných jich bylo tak 1%, vývoj postavy moc vliv na kosení nepřátel neměl. No a to běhání sem-tam-sem mě občas lezlo na nervy =) - RPG prvky jsem ale ocenil. . . Je to zas jiná hra. Jen ať jsou hry různorodé.

Neměl jsem v plánu to řešit, to jsem si spíš posteskl jak jsem to psal, že FPS s příběhem by mě potěšilo.

Jde tu ale o to, že máme rádi RPG, a to staré, prvotní, poctivé, čistokrevné, náročné, bohaté, krásné RPG na které máme tolik nostalgických vzpomínek vymírá. A to je bez debat škoda.

bedikk    Playman: Gothic je typická ukázka akčních RPG a je pravdou, že v mém srdci se také pořádně zaryl :) . U "customizace" postavy by se dalo polemizovat, pokud myslíš to, že hráč by si měl před hrou sám navolit vzhled, aspekty atd, tak nesouhlasím. Pokud myslíš vývoj během hry, tak to jsem popsal v článku :) . A pojem RPG neznamená fantasy středověk, ale hra na hrdiny. Krásné příklady RPG máš i ve spoustě sci-fi hrách a stále to jsou RPG. A ME splňuje akční RPG na jedničku, Akorát se zaměřuje moc na příběh. ||| Parad! se: Pak není pravým RPG hráčem :) . ||| Stejně jako Dragon Age hledá kompromis mezi akčním RPG a moderním pojetím příběhu, tak to samé dělá ME2, akorát v jiné době... ||| FuFu: S rozdělením souhlasím, však to tak funguje.bedikkbedikk25    29.3.2011 23:14 bedikk

Playman: Gothic je typická ukázka akčních RPG a je pravdou, že v mém srdci se také pořádně zaryl :) . U "customizace" postavy by se dalo polemizovat, pokud myslíš to, že hráč by si měl před hrou sám navolit vzhled, aspekty atd, tak nesouhlasím. Pokud myslíš vývoj během hry, tak to jsem popsal v článku :) . A pojem RPG neznamená fantasy středověk, ale hra na hrdiny. Krásné příklady RPG máš i ve spoustě sci-fi hrách a stále to jsou RPG. A ME splňuje akční RPG na jedničku, Akorát se zaměřuje moc na příběh. ||| Parad! se: Pak není pravým RPG hráčem :) . ||| Stejně jako Dragon Age hledá kompromis mezi akčním RPG a moderním pojetím příběhu, tak to samé dělá ME2, akorát v jiné době... ||| FuFu: S rozdělením souhlasím, však to tak funguje.

Amahara    FuFu a co Borderlands ;-) ?Amaharaamahara5002    29.3.2011 22:54 Amahara

FuFu a co Borderlands ;-) ?

Playman    No jo FuFu ale copak by to bylo za hru, místo hry, by jsi nakonec získal přeplácaný guláš směsicí žánrů a ve výsledku by to nemuselo bavit ani fandy RPG, ani FPS hráče... Byl by to takový nesourodý patvar.Playmanplayman62    29.3.2011 22:29 Playman

No jo FuFu ale copak by to bylo za hru, místo hry, by jsi nakonec získal přeplácaný guláš směsicí žánrů a ve výsledku by to nemuselo bavit ani fandy RPG, ani FPS hráče... Byl by to takový nesourodý patvar.

FuFu    Já říkám, proč by nemohlo RPG nabývat různých forem?
Máme skvělé click & slash Diablo, epický Mass Effect a oldschool Dragon Age (1) . V Diablu je to hlavně o vývoji postavy, strategii a výbavě, příběh taky slušnej ale nehraje prim. ME2 má tak okrouhlé RPG prvky, že jsem byl zprvu zklamán, ale světe div se, ve výsledku mi to nevadilo a užil jsem si příběh na maximum (několikrát) . No a DA nám připomněl stará plnokrevná RPG, parta hrdinů, velký svět, příběh za záchranu světa, vyvážený mix. Pro mě to jsou velmi odlišné herní zážitky a o tom to myslím je.
Vědět jaké emoce chci v hráči vzbudit a podle toho zvolit formu hry. Každá má co nabídnout. A ani jedna nemůže excelovat ve všech směrech.
U DA2 (hrál jsem zatím jen hoďku) je podle mě problém že je porovnáván s DA1, který sklidil ovace, tak proč to měnit? Změnili to a tak je porovnáván s ME, a jeho kvalit dle mého momentálního názoru nedosahuje.
Jaká RPG budou převládat, určí to, jaká forma bude komerčně nejúspěšnější. Ale myslím, že se to nesmrskne na jednu jedinou. Jinak proč to tak moc zjednodušovat? Když někoho nebaví vývoj postavy, tak mu tam dám přednastavený levelup a zapracuji na jednotlivých obtížnostech. Osobně bych RPG uvítal i např. v FPS hrách.
FuFufufu3905
    29.3.2011 22:26
FuFu

Já říkám, proč by nemohlo RPG nabývat různých forem?
Máme skvělé click & slash Diablo, epický Mass Effect a oldschool Dragon Age (1) . V Diablu je to hlavně o vývoji postavy, strategii a výbavě, příběh taky slušnej ale nehraje prim. ME2 má tak okrouhlé RPG prvky, že jsem byl zprvu zklamán, ale světe div se, ve výsledku mi to nevadilo a užil jsem si příběh na maximum (několikrát) . No a DA nám připomněl stará plnokrevná RPG, parta hrdinů, velký svět, příběh za záchranu světa, vyvážený mix. Pro mě to jsou velmi odlišné herní zážitky a o tom to myslím je.
Vědět jaké emoce chci v hráči vzbudit a podle toho zvolit formu hry. Každá má co nabídnout. A ani jedna nemůže excelovat ve všech směrech.
U DA2 (hrál jsem zatím jen hoďku) je podle mě problém že je porovnáván s DA1, který sklidil ovace, tak proč to měnit? Změnili to a tak je porovnáván s ME, a jeho kvalit dle mého momentálního názoru nedosahuje.
Jaká RPG budou převládat, určí to, jaká forma bude komerčně nejúspěšnější. Ale myslím, že se to nesmrskne na jednu jedinou. Jinak proč to tak moc zjednodušovat? Když někoho nebaví vývoj postavy, tak mu tam dám přednastavený levelup a zapracuji na jednotlivých obtížnostech. Osobně bych RPG uvítal i např. v FPS hrách.

O autorovi blogu

bedikk
bedikk
Muž, 25 let, Praha
Jsem absolvent Vyšší odborné školy publicistiky a student FHS UK. V minulosti jsem působil v Indianovi a nyní píšu pro Mobilenet.cz nejen o mobilních hrách.
Založit herní BLOG