Uživatel nepřihlášen
Bedikkův blog
RSS kanál blogu
Píše: bedikk - Rubrika: Blogy
Blog nevyjadřuje názor redakce Zing, více zde.
Bedikkův blog

Krátký gameplay akčních her

Neděle 7.11.2010 19:31 - Autor: bedikk
To se mi líbí

Krátký gameplay akčních herJe to tak hrozné! Vývojáři kašlou na hráče, vůbec nedělají propracovaný singleplayer a vše sází na hru více hráčů. Proč neudělají pořádnou dlouhou kampaň, která bude delší, než 5 hodin? Vždyť to je strašně málo, dříve se dělaly hry delší a určitě stejně zábavné! Dneska je to všechno o penězích, vydavatelé z nás, chudáků hráčů, akorát ždímou peníze.

MW1
MW1
MoH
MoH

Tak nějak by se dala shrnout situace na fórech, které se o akční hry zajímají. Stejně tak diskuze pod články se nesou v tomto duchu. Otázkou ale zůstává, proč tomu tak je. Přiznejme si, je 5 hodin hraní hodně? Není. To uznávám, je to málo, většina to projede za jedno odpoledne, ale musíme si uvědomit, proč tomu tak je. Z jakého důvodu ta kampaň trvá 5 a ne 20 nebo 50 hodin? Na vývoj hry mají autoři třeba 2 roky, proč za tu dobu stihnou udělat jen 5 hodinovou kampaň?

Halo
Halo
MW2
MW2

Ono je to celkem snadné. Schválně se podívejte na poslední válečné hry (MW2, MoH, BC2, HALO atd.), jak se liší oproti svým předchůdcům, kteří jsou o pár let starší? Zdůrazňuji to neustále, dnes vládne atmosféra a nabušená akce. Schválně se vraťme do dob Return to Castle Wolfenstein. Já osobně tu hru mám rád, dohrál jsem ji několikrát, ale jak vypadala náplň? Procházel jsem různá prostředí, která se často opakovala, nepřátelé čekali na připravených pozicích, abych je mohl prostě sejmout, stejně jako hromadu dalších.

MoH
MoH
BC2
BC2

Nebo abych mohl porovnat přímo. První Medal of Honor na PSO a poslední MoH. První díl před nás stavěl tunel, kterým jsme prostě procházely a kuchaly hromady nepřátel. Samozřejmě nás to bavilo a před konzolí jsme se klepali, co přijde dál. Ale doba se posunula a my chceme víc toho… no… spíš toho… nového. Prostě chceme zážitek, rychlou akci, která bude kooperativní (třeba s parťáky v týmu), zajímavá, plná efektů a vedlejších událostí. Pokud máme úkol přejít přes most, vydat se po hlavní silnici až na konec města a odtamtud zničit blížící se tanky, tak nechceme jít přes most, tam střílet nepřátele, pak jít po hlavní silnici, tam střílet nepřátele a pak sednou do nějakýho hnízda na konci a odpálit ty tanky. V nové hře by to vypadalo asi tak, že chvíli před naším vstupem na most by se naše a nepřátelská letka utkala přímo nad městem, přičemž by to minimálně jedno letadlo schytalo a napálilo to přímo do mostu. Ohromnej výbuch, spousta prachu, kouře a nás by to odhodilo několik metrů vzad. Co teď? Musíme najít lepší cestu. Prostě něco na ten způsob.

MW1
MW1
MW2
MW2

Máme tu tedy před sebou dva možné scénáře. Totálně našlapaná akce, která bude trvat 5 hodin, ale urve nám to hlavu a zážitek bude mnohem silnější, než z parádního akčního filmu. Nebo dlouhou kampaň, která nebude skriptovaná, lokace se budou opakovat, mise budou natáhlé, kdy půjdeme dlouhým tunelem a cestou pokosíme stovky nepřátel.  Ve výsledku hrajeme o poznání déle, ale za jakou cenu? Za cenu špatného designu, slabší atmosféry a menšího zážitku.

Halo
Halo
MW2
MW2

Dnešní hry jsou velmi náročné na výrobu, je to vlastně něco jako tvorba filmu. A připravit několik hodin zábavy je těžké, filmy mají stopáž do dvou hodin. Připravit události, nadesignovat mapy, zpracovat příběh a zakomponovat ho do gameplaye, to vše je velmi náročné. A je důležité si uvědomit, že vývojáři vědí, že 5 hodin je málo. A právě proto tu máme multiplayer, který dotahuje herní dobu. Když třeba vezmu příklad mého bratra (MW2), tak ten dohrál singleplayer jednou, a zbytek strávil v mulťáku. A upozorňuji, že ten zbytek je několik set hodin. A to je neuvěřitelné číslo a musím uznat, že svou cenu si hra tedy zaslouží.

MW1
MW1
BC2
BC2
Tisk
Hodnocení:
( 8.3 / 48 hlasů ) Ohodnoťte článek kliknutím na hvězdičku.
 

Napsat nový komentář

Komentář k blogovému článku Krátký gameplay akčních her
Pro psaní musíte být přihlášen.
[+] Smajlíci
:gun: :-) 8-) ;-) :angry: :-D :lol: :dance: :thumbup: :shock: :-( :nah: :lala:
ComTK   1x   Velmi pěkně napsané Bedikku a máš naprostou pravdu, mě osobně poslední dobou ty délky kampaní i vyhovují... jak už jsem tu někde psal, kvůli škole už nemam tolik času na to hrát třeba Gothica, protože je to prostě pro mě moc časově náročné, navíc u mě se většinou stává, že když je právě hra hodně dlouhá, tak se u ní prostě začnu nudit, musí to být bomba v podobě Mass Effectu, abych u ně vydržel takhle dlouho (30 hodin v Jedničce a skoro 60h ve 2-ce :-D) , protože tam je právě výborná atmosféra jak jsi psal, v tomhle Mass Effect přímo exceluje :-)ComTKcomtk2719    1.4.2011 12:25 ComTK

Velmi pěkně napsané Bedikku a máš naprostou pravdu, mě osobně poslední dobou ty délky kampaní i vyhovují... jak už jsem tu někde psal, kvůli škole už nemam tolik času na to hrát třeba Gothica, protože je to prostě pro mě moc časově náročné, navíc u mě se většinou stává, že když je právě hra hodně dlouhá, tak se u ní prostě začnu nudit, musí to být bomba v podobě Mass Effectu, abych u ně vydržel takhle dlouho (30 hodin v Jedničce a skoro 60h ve 2-ce :-D) , protože tam je právě výborná atmosféra jak jsi psal, v tomhle Mass Effect přímo exceluje :-)

Kenamez    HALO to mě nikdy nebaviloKenamezkenamez483    19.11.2010 09:10 Kenamez

HALO to mě nikdy nebavilo

bedikk    Já HALO taky moc nemusím, ale tou délkou gameplaye (Reach) odpovídá ostatním zmiňovaným titulům. Navíc se taky jedná o dost atmosferickou hru :) .bedikkbedikk25    8.11.2010 17:19 bedikk

Já HALO taky moc nemusím, ale tou délkou gameplaye (Reach) odpovídá ostatním zmiňovaným titulům. Navíc se taky jedná o dost atmosferickou hru :) .

Raccon    No já hrál jenom HAlo3 než jsem se zbavil xboxu, ale nějak mi to nepřišlo tak úžasný jak se o tom mluví. Nic mi taková hra neříká... A je pravda že až na halo je to podobný typ her.Racconraccon2993    8.11.2010 15:57 Raccon

No já hrál jenom HAlo3 než jsem se zbavil xboxu, ale nějak mi to nepřišlo tak úžasný jak se o tom mluví. Nic mi taková hra neříká... A je pravda že až na halo je to podobný typ her.

Franx    Super, dobré obrázky xD Já jen zdá se mi že Halo tam nějak nepasuje, ne že by to nebyla akční hra, ale jednak není realistická a zadruhé je to jediná z nich kterou nemám rád xDFranxfranx3034    8.11.2010 15:16 Franx

Super, dobré obrázky xD Já jen zdá se mi že Halo tam nějak nepasuje, ne že by to nebyla akční hra, ale jednak není realistická a zadruhé je to jediná z nich kterou nemám rád xD

Raccon    Čím víc tím líp :) Jenom si stále nemůžu zvyknout na to že se po kliknutí otevírá galerie, což chvilku trvá a ne jenom obrázek.Racconraccon2993    8.11.2010 15:07 Raccon

Čím víc tím líp :) Jenom si stále nemůžu zvyknout na to že se po kliknutí otevírá galerie, což chvilku trvá a ne jenom obrázek.

JANSULOVSKY    To je tak schválně. Aby článek nevypadal stroze. :-)JANSULOVSKYjansulovsky1889    7.11.2010 23:33 JANSULOVSKY

To je tak schválně. Aby článek nevypadal stroze. :-)

JakER    Je to taková prokládaná galerie, ale myslím že to není až tolik naškodu.JakERjaker2265    7.11.2010 23:28 JakER

Je to taková prokládaná galerie, ale myslím že to není až tolik naškodu.

Wojki    Playman: ten dojem s obrázkama mám taky :-)Wojkiwojki2405    7.11.2010 23:06 Wojki

Playman: ten dojem s obrázkama mám taky :-)

Playman    napočítal jsem 12 obrázků :-DPlaymanplayman62    7.11.2010 22:57 Playman

napočítal jsem 12 obrázků :-D

Playman    P. S. Ten článek se mi zdá trochu moc přeobrázkovaný ale to je asi jen můj osobní dojem ;-)Playmanplayman62    7.11.2010 22:55 Playman

P. S. Ten článek se mi zdá trochu moc přeobrázkovaný ale to je asi jen můj osobní dojem ;-)

bedikk    Rosťa: H&D je opravdu skvělá hra, ale opět trochu jiného ražení. Určitě by šla udělat taková filmová atmosferická střílečka ještě delší, než těch 5 - 7 hodin a neztratila by náboj, ale jde o to, že ten vývoj je neskutečně náročný a nároky hráčů jsou taky někde jinde. Třeba se do budoucna problém s délkou her vytratí, ale moc bych nedoufal. A upřímně, zas tak mi to nevadí. Hru si projdu několikrát a později se stále vracím k jednotlivým částem. A mezi tím stále hraji mulťák. :)bedikkbedikk25    7.11.2010 22:47 bedikk

Rosťa: H&D je opravdu skvělá hra, ale opět trochu jiného ražení. Určitě by šla udělat taková filmová atmosferická střílečka ještě delší, než těch 5 - 7 hodin a neztratila by náboj, ale jde o to, že ten vývoj je neskutečně náročný a nároky hráčů jsou taky někde jinde. Třeba se do budoucna problém s délkou her vytratí, ale moc bych nedoufal. A upřímně, zas tak mi to nevadí. Hru si projdu několikrát a později se stále vracím k jednotlivým částem. A mezi tím stále hraji mulťák. :)

Playman    Wojki: Když někdo udělá chybu, je normální ho na to upozornit - aby tu chybu zbytečně neopakoval stále dokola. I v těch komentářích, přeci jenom nějáká úroveň se může udržovat ... Jsem taky spíše na SP - což je taky určitě velká spousta hráčů. Přeci jenom je kvalitní SinglePlayer - takovým kvalitním "základem" a když není kvalitní SP , tak to na celou hru vrhá špatné světlo.Playmanplayman62    7.11.2010 22:45 Playman

Wojki: Když někdo udělá chybu, je normální ho na to upozornit - aby tu chybu zbytečně neopakoval stále dokola. I v těch komentářích, přeci jenom nějáká úroveň se může udržovat ... Jsem taky spíše na SP - což je taky určitě velká spousta hráčů. Přeci jenom je kvalitní SinglePlayer - takovým kvalitním "základem" a když není kvalitní SP , tak to na celou hru vrhá špatné světlo.

Wojki    Kdyby se zaměřili na singl a na multi se vyprdli...osobně já multi. moc nemusim jelikož u těhlech her jako je MW dopadne během 30 minut hraní děsivej stereotyp.
Playman: nerad se do toho montuju, ale nepřipadá mi moc normální kontrolovat někomu pravopis v komentářích.... ;-)
Wojkiwojki2405
    7.11.2010 22:13
Wojki

Kdyby se zaměřili na singl a na multi se vyprdli...osobně já multi. moc nemusim jelikož u těhlech her jako je MW dopadne během 30 minut hraní děsivej stereotyp.
Playman: nerad se do toho montuju, ale nepřipadá mi moc normální kontrolovat někomu pravopis v komentářích.... ;-)

Majklicek    myslel Halo ReachMajklicekmajklicek1545    7.11.2010 21:59 Majklicek

myslel Halo Reach

Rosťa    bedikk: Predkladas docela logicke duvody, proc jsou akcni hry v dnesni dobe kratke (nevim, ktere Halo jsi myslel, ale treba trojka mi vazne kratka neprisla: o) , ale se zaverem se tak nejak nemuzu smirit. Proste neverim tomu, ze kdyz by byla hra delsi nez pet hodin, tak by automaticky musela prijit o tempo a atmosferu. To si dokonce troufam tvrdit, ze je blbost. Urcite jde udelat rekneme 9 hodinovou valecnou akci, kterou clovek projde na jeden zatah a ani na chvili se nebude nudit, pricemz vyvoj rozhodne nebude tak narocny, aby musel trvat extra dlouho. Vse je to podle me o tom mit dobry pribeh a schopneho designera. Nic vic, nic min. "Staricky" Hidden & Dangerous budiz dukazem. Uzasna hra! ! ! ! :-)Rosťarosta1969    7.11.2010 21:58 Rosťa

bedikk: Predkladas docela logicke duvody, proc jsou akcni hry v dnesni dobe kratke (nevim, ktere Halo jsi myslel, ale treba trojka mi vazne kratka neprisla: o) , ale se zaverem se tak nejak nemuzu smirit. Proste neverim tomu, ze kdyz by byla hra delsi nez pet hodin, tak by automaticky musela prijit o tempo a atmosferu. To si dokonce troufam tvrdit, ze je blbost. Urcite jde udelat rekneme 9 hodinovou valecnou akci, kterou clovek projde na jeden zatah a ani na chvili se nebude nudit, pricemz vyvoj rozhodne nebude tak narocny, aby musel trvat extra dlouho. Vse je to podle me o tom mit dobry pribeh a schopneho designera. Nic vic, nic min. "Staricky" Hidden & Dangerous budiz dukazem. Uzasna hra! ! ! ! :-)

Playman    JANSULOVSKY: Jo tohle je celkem ověřený a dobrý styl řešení, hru si tak člověk mnohem více vychutná - než v případě " na jeden zátah " ;-)Playmanplayman62    7.11.2010 21:03 Playman

JANSULOVSKY: Jo tohle je celkem ověřený a dobrý styl řešení, hru si tak člověk mnohem více vychutná - než v případě " na jeden zátah " ;-)

JANSULOVSKY    Taky záleží, jak takovou novodobou FPS hrajeme. Je sice těžké se od ní odpoutat, když nabízí atmosféru plnou zvratů, ale dohrát takovou hru za jedno odpoledne je podle mě blbost (teď nemluvím k těm, co hry recenzují, ti sou pochopitelně časově omezeni) . Klíčem je si hru rozdělit na části třeba po hodině na den s vyšší obtížností (je to umělé prodloužení, ale u mě to funguje) a v záloze mít další hru jiného druhu pro delší pobavení. Nebo hodina singlu denně a zbytek volného herního času mulťák. Tak to řeším já. :-)JANSULOVSKYjansulovsky1889    7.11.2010 20:53 JANSULOVSKY

Taky záleží, jak takovou novodobou FPS hrajeme. Je sice těžké se od ní odpoutat, když nabízí atmosféru plnou zvratů, ale dohrát takovou hru za jedno odpoledne je podle mě blbost (teď nemluvím k těm, co hry recenzují, ti sou pochopitelně časově omezeni) . Klíčem je si hru rozdělit na části třeba po hodině na den s vyšší obtížností (je to umělé prodloužení, ale u mě to funguje) a v záloze mít další hru jiného druhu pro delší pobavení. Nebo hodina singlu denně a zbytek volného herního času mulťák. Tak to řeším já. :-)

JakER    Playman: Je tak důležité hodnotit pravopis i u komentářů. Dobře, u slovíška HOLT mám problém. Nezamyslím se a bezmyšlenkovitě tam hodím D. Jak vidím tak tohle moje slovo ti vlezlo do krku, tak si na něj budu dávat bacha ok ;-)JakERjaker2265    7.11.2010 20:50 JakER

Playman: Je tak důležité hodnotit pravopis i u komentářů. Dobře, u slovíška HOLT mám problém. Nezamyslím se a bezmyšlenkovitě tam hodím D. Jak vidím tak tohle moje slovo ti vlezlo do krku, tak si na něj budu dávat bacha ok ;-)

Playman    To JakER: mrkni se prosím sem: [ odkaz ] holtXhold ... Mě pravopis taky nejde - abych se přiznal.Playmanplayman62    7.11.2010 20:40 Playman

To JakER: mrkni se prosím sem: [ odkaz ] holtXhold ... Mě pravopis taky nejde - abych se přiznal.

Playman    Z válečných sérii mě prostě nejvíce bavil stařičký Hidden & Dangerous - snad se někdy dožiju 3 dílu ... Brothers in Arms také nebyla špatnou hrou. CoD je pro mě špatnou a zároveň dobrou hrou - je dobré že se při těchto hrách nenudíte ale ruku na srdce, vám nevadí ta koridorovost? Vám nevadí někdy ta naprosto tupá AI? Ale pokud pominu podobné " malichernosti" což vlastně malichernosti nejsou ale to je jedno, tak mě i tyto povrchní hry typu CoD baví ...Playmanplayman62    7.11.2010 20:38 Playman

Z válečných sérii mě prostě nejvíce bavil stařičký Hidden & Dangerous - snad se někdy dožiju 3 dílu ... Brothers in Arms také nebyla špatnou hrou. CoD je pro mě špatnou a zároveň dobrou hrou - je dobré že se při těchto hrách nenudíte ale ruku na srdce, vám nevadí ta koridorovost? Vám nevadí někdy ta naprosto tupá AI? Ale pokud pominu podobné " malichernosti" což vlastně malichernosti nejsou ale to je jedno, tak mě i tyto povrchní hry typu CoD baví ...

JakER    bedikk: Hold dnes je to, co se týče herní doby, bída. Já osobně (jak jsem již psal na předchozím blogu) si rád zapláču/zaraduji nad Crysis a nebo se zasměju nad Bad Company (když už nějaké ty akční střílečky, jinak mám nejraději sandboxy) :-)JakERjaker2265    7.11.2010 20:36 JakER

bedikk: Hold dnes je to, co se týče herní doby, bída. Já osobně (jak jsem již psal na předchozím blogu) si rád zapláču/zaraduji nad Crysis a nebo se zasměju nad Bad Company (když už nějaké ty akční střílečky, jinak mám nejraději sandboxy) :-)

Playman    Ono nic není černobílé, ani vývojový proces hry není černobílý, jednoduchý ani jednotvárný, nýbrž je to proces komplexní, plný zvratů a přeměn. Vše je to o těch lidech - ať už mluvíme o vývo h anebo o nás hráčích, je to přesně o tom, jací jsme a co od her očekáváme. A to je právě to, každý je jiný a očekává něco trochu jiného. "Když se chce, tak všechno jde" takže jde o to, být trochu houževnatý a tvořivý... Jsou různá vývojářská studia, která pracují různým tempem - ve své specifické kvalitě potom vydají ten tížený titul - tedy hru. Někomu na to holt stačí dva roky vývoje a jiný čiňan či rus to zvládne za poloviční čas i peníze ... Vezmeme si např. takové Trine - i s malým rozpočtem se dá udělat velká hra. Tvůrci takového Crysis také začínali neslavně s minimem všeho a kde jsou teď? Vždycky je to o tom dobrém nápadu a invenci, což neměl ani tento článek, ani to nemají 5 hodinové koridorovky - které jsou dlážděním cesty do herních pekel ... Právě díky masivnímu úspěchu těchto her - se začal přetvářet celý herní průmysl a jasný vliv těchto her je patrný, vyjmenuji pouze namátkou: Mafia 2, Gothic IV, Star Wars: The Force Unleashed I. a II. , Prince of Persia: The Forgotten Sands a mnohé další - jsou jasným znakem banalizování her a celkově herního úpadku, naproti tomu zde ale naštěstí máme tituly kvalitní, jako jsou: GTA, Fallout: New Vegas - hra je krásně rozsáhlá, pouze vylepšit grafiku a bylo by to dokonalé, Residen Evil - spíše 4 nežli nový 5 díl... Vše je prostě o tom přístupu... ;-)Playmanplayman62    7.11.2010 20:32 Playman

Ono nic není černobílé, ani vývojový proces hry není černobílý, jednoduchý ani jednotvárný, nýbrž je to proces komplexní, plný zvratů a přeměn. Vše je to o těch lidech - ať už mluvíme o vývo h anebo o nás hráčích, je to přesně o tom, jací jsme a co od her očekáváme. A to je právě to, každý je jiný a očekává něco trochu jiného. "Když se chce, tak všechno jde" takže jde o to, být trochu houževnatý a tvořivý... Jsou různá vývojářská studia, která pracují různým tempem - ve své specifické kvalitě potom vydají ten tížený titul - tedy hru. Někomu na to holt stačí dva roky vývoje a jiný čiňan či rus to zvládne za poloviční čas i peníze ... Vezmeme si např. takové Trine - i s malým rozpočtem se dá udělat velká hra. Tvůrci takového Crysis také začínali neslavně s minimem všeho a kde jsou teď? Vždycky je to o tom dobrém nápadu a invenci, což neměl ani tento článek, ani to nemají 5 hodinové koridorovky - které jsou dlážděním cesty do herních pekel ... Právě díky masivnímu úspěchu těchto her - se začal přetvářet celý herní průmysl a jasný vliv těchto her je patrný, vyjmenuji pouze namátkou: Mafia 2, Gothic IV, Star Wars: The Force Unleashed I. a II. , Prince of Persia: The Forgotten Sands a mnohé další - jsou jasným znakem banalizování her a celkově herního úpadku, naproti tomu zde ale naštěstí máme tituly kvalitní, jako jsou: GTA, Fallout: New Vegas - hra je krásně rozsáhlá, pouze vylepšit grafiku a bylo by to dokonalé, Residen Evil - spíše 4 nežli nový 5 díl... Vše je prostě o tom přístupu... ;-)

bedikk    A co baví tebe? :) Já to chápu, že to je málo, ale v tomto směru opravdu víc udělat nejde. Pokud máme takovouto hru, tak prostě toto je teď hranice, která se těžko překoná. Samozřejmě můžeš hrát jiné hry, třeba Crysis, které ale jde jinou cestou. Pokud někoho baví BC2, CoD, MoH, holt se s tímto musí smířit.

Kdyby naopak někdo udělal 5 hodinové RPG, asi bych se taky poklepal na čele :D.
bedikkbedikk25
    7.11.2010 20:06
bedikk

A co baví tebe? :) Já to chápu, že to je málo, ale v tomto směru opravdu víc udělat nejde. Pokud máme takovouto hru, tak prostě toto je teď hranice, která se těžko překoná. Samozřejmě můžeš hrát jiné hry, třeba Crysis, které ale jde jinou cestou. Pokud někoho baví BC2, CoD, MoH, holt se s tímto musí smířit.

Kdyby naopak někdo udělal 5 hodinové RPG, asi bych se taky poklepal na čele :D.

JakER    Stejně je to zvláštní že na hře děají 2 roky a výsledek? Zážitek na jedno odpoledne. Ano, možná super zážitek, ale kdyby v každé vteřině nevybouchlo alespoň jedno letadlo či nějaký jiný dopravní prostředek, bylo by to zaprvé reálnější a za druhé i výsledek delší. Nechci zbytečně sepsout MW2 jelikož CoD není mím šálkem kávy, ale čekal jsem něco delšího než hru která je délkou rovná nějakému DLC či datadisku.JakERjaker2265    7.11.2010 19:41 JakER

Stejně je to zvláštní že na hře děají 2 roky a výsledek? Zážitek na jedno odpoledne. Ano, možná super zážitek, ale kdyby v každé vteřině nevybouchlo alespoň jedno letadlo či nějaký jiný dopravní prostředek, bylo by to zaprvé reálnější a za druhé i výsledek delší. Nechci zbytečně sepsout MW2 jelikož CoD není mím šálkem kávy, ale čekal jsem něco delšího než hru která je délkou rovná nějakému DLC či datadisku.

O autorovi blogu

bedikk
bedikk
Muž, 25 let, Praha
Jsem absolvent Vyšší odborné školy publicistiky a student FHS UK. V minulosti jsem působil v Indianovi a nyní píšu pro Mobilenet.cz nejen o mobilních hrách.
Založit herní BLOG